Elektronisch stuursysteem met motor-pomp

Elektronisch stuursysteem met motor-pomp

VSE Special Steering is een elektro-hydraulisch stuursysteem dat gebruikt maakt van een door de motor aangedreven pomp van de truck. Deze pomp kan bij stilstand ook voor andere systemen worden gebruikt, zoals een autolaadkraan of kipcilinder. Het systeem is vooral geschikt wanneer een truck en een trailer een vast koppel vormen.

Contact

VSE Special Steering

Het systeem

Het systeem

VSE Special Steering is bij uitstek voor trailers die behalve het stuursysteem ook andere hydraulische systemen aan boord hebben. De door de motor aangedreven pomp op de truck voorziet alle systemen van hydraulische energie.

Het grote voordeel van dit systeem is de scherpe prijs en het lichte gewicht van de systeemkast, omdat een elektrische pomp en accu’s op de trailer ontbreken.

Technische mogelijkheden

Technische mogelijkheden

  • Alleen mogelijk in combinatie met door de motor-aangedreven pomp
  • Verschillende varianten tot en met 3 gestuurde fusee-assen mogelijk
  • Wordt geleverd in een standaard RVS systeemkast. Verder wordt per gestuurde as een stuurcilinder en een hoeksensor geleverd, een kingpin en diverse kabels. Maatwerk is mogelijk
  • Met VSE Steering kan een stuurhoek tot 45 graden worden gerealiseerd
  • Het systeem kan geleverd worden inclusief as
  • Het systeem weegt tussen de 80 en 190 kg
  • Software op maat
  • Kan op elk merk as worden toegepast, aslast tot en met 10 ton

Energievoorziening

Energievoorziening

Bij VSE Special Steering wordt een P/Speed kabel meegeleverd voor de stroomvoorziening. Verder dient er een hydraulische verbinding gemaakt te worden tussen de motorpomp van de truck en de systeemkast van het stuursysteem.

De motorpomp van de truck moet 210 bar kunnen leveren. De minimale flow ligt bij een stationair toerental rond de 9 l/min, de maximaal in te stellen flow is afhankelijk van de configuratie van het voertuig.

Inbouwen

Inbouwen

  • Montage van de speciale kingpin met sensor. Dit is net zo eenvoudig als bij een exemplaar zonder sensor
  • Montage van de kant-en-klaar door VSE geleverde RVS systeemkast
  • Montage van een of meer fusee-gestuurde assen met een VSE stuurcilinder
  • Het leggen van de elektrische en hydraulische verbindingen tussen de systeemkast, de kingpin en de assen
  • Calibratie van het VSE systeem via de intuïtieve VSE diagnose. Ontluchten is niet nodig!

Veiligheid

Veiligheid

De besturing wordt afgebouwd vanaf 25 km/h, vanaf 55 km/h zijn de assen star. Dit zorgt voor optimale stabiliteit.

Het systeem corrigeert zichzelf. Hierdoor gaat de trailer bijvoorbeeld niet scheeflopen bij het raken van een obstakel, zoals een stoeprand. Mechanische en hydraulische systemen hebben die mogelijkheid niet.

Als VSE Steering is uitgeschakeld doordat bijvoorbeeld het contact uit is of omdat er sprake is van een storing, zullen de wielen altijd worden geblokkeerd in de rechtuitstand. Er kan dus altijd veilig worden gereden, zelfs als er een storig in het systeem aanwezig is. Bij mechanische of hydraulische systemen kan in veel gevalllen niet meer worden gereden als er problemen optreden.