VSE Advanced Steering

VSE Advanced Steering

VSE Advanced Steering is een elektro-hydraulisch stuursysteem met een elektrisch aangedreven pomp. Deze pomp is gemonteerd op de trailer. De truck levert via een 24 V aansluiting elektrische energie voor het stuursysteem. Het systeem is in sommige gevallen voorzien van accu’s die via de aansluiting naar de truck worden geladen.

Contact

VSE Advanced Steering

Het systeem

Het systeem

Doordat een trailer met VSE Advanced Steering een eigen energievoorziening heeft kan gemakkelijk van truck worden gewisseld. De truck heeft alleen een geschikte 24 V aansluiting, bijvoorbeeld een NATO stekkerdoos.

Bij lange trailers of bij trailers die veel stuurbewegingen moeten maken in een korte tijd kan het systeem voorzien zijn van accu’s. Het gaat hierbij om onderhoudsvrije AGM accu’s die goed bestand zijn tegen ontlading doordat de trailer bijvoorbeeld langere tijd stilstaat. De energievoorziening van VSE Advanced Steering kan bij stilstand optioneel worden gebruikt voor andere verbruikers, zoals bijvoorbeeld hydraulische oprijplaten.

Technische mogelijkheden

Technische mogelijkheden

  • Met elektro-pomp op de trailer
  • Verschillende varianten met 1,2 of 3 gestuurde fusee-assen mogelijk
  • Wordt geleverd in een standaard RVS systeemkast. Verder wordt per gestuurde as een stuurcilinder en een hoeksensor geleverd, een kingpin en diverse kabels. Maatwerk is mogelijk
  • Met VSE Steering kan er een stuurhoek tot 45 graden worden gerealiseerd
  • Het systeem kan inclusief as geleverd worden
  • Het systeem weegt tussen de 160 en 470 kg
  • Software op maat
  • Kan op elk merk as worden toegepast, aslast tot en met 10 ton

Energievoorziening

Energievoorziening

Wanneer het systeem niet is voorzien van accu’s dan zal de elektrisch aangedreven pomp van stroom voorzien worden door de accu’s van de truck. Belangrijke voorwaarde: De truck moet voorzien zijn van een dynamo met een permanente vrije capaciteit van minimaal 20A (Inter-City inzet). De accu’s van de truck en de VSE Systeemkast moeten worden verbonden met een stroomkabel, eventueel in combinatie met een spiraalkabel.

Als het systeem is uitgerust met accu’s zal de elektrisch aangedreven pomp moeten worden opgeladen door de dynamo van de truck. Belangrijk is dat de truck moet zijn voorzien van een dynamo met een permanente vrije capaciteit van minimaal 20A (Inter-City inzet).

 

Inbouwen

Inbouwen

  • Montage van de speciale kingpin met sensor. Dit is net zo eenvoudig als bij een exemplaar zonder sensor.
  • Montage van de kant-en-klaar door VSE geleverde RVS systeemkast.
  • Montage van een of meer fuseegestuurde assen met een VSE stuurcilinder.
  • Het leggen van de elektrische en hydraulische verbindingen tussen de systeemkast, de kingpin en de assen.
  • Calibratie van het VSE systeem via de intuïtieve VSE diagnose. Ontluchten is niet nodig!

Veiligheid

Veiligheid

De besturing wordt afgebouwd vanaf 25 km/h, vanaf 55 km/h zijn de assen star. Dit zorgt voor optimale stabiliteit!

Het systeem corrigeert zichzelf. Hierdoor gaat de trailer bijvoorbeeld niet scheeflopen bij het raken van een obstakel, zoals een stoeprand. Mechanische en hydraulishce systemen hebben die mogelijkheid niet.

Als VSE Steering is uitgeschakeld doordat bijvoorbeeld het contact uit is of omdat er sprake is van een storing, zullen de wielen altijd worden geblokkeerd in de rechtuitstand. Er kan dus altijd veilig worden gereden, zelfs als er een storing in het systeem aanwezig is. Bij mechanische of hydraulische systemen kan in veel gevallen niet meer worden gereden als er problemen optreden.