VSE Special Steering is een elektro-hydraulisch stuursysteem dat gebruikt maakt van een door de motor aangedreven pomp van de truck. Deze pomp kan bij stilstand ook voor andere systemen worden gebruikt, zoals een autolaadkraan of kipcilinder. Het systeem is vooral geschikt wanneer een truck en een trailer een vast koppel vormen.
ContactVSE Special Steering is bij uitstek voor trailers die behalve het stuursysteem ook andere hydraulische systemen aan boord hebben. De door de motor aangedreven pomp op de truck voorziet alle systemen van hydraulische energie.
Het grote voordeel van dit systeem is de scherpe prijs en het lichte gewicht van de systeemkast, omdat een elektrische pomp en accu’s op de trailer ontbreken.
Bij VSE Special Steering wordt een P/Speed kabel meegeleverd voor de stroomvoorziening. Verder dient er een hydraulische verbinding gemaakt te worden tussen de motorpomp van de truck en de systeemkast van het stuursysteem.
De motorpomp van de truck moet 210 bar kunnen leveren. De minimale flow ligt bij een stationair toerental rond de 9 l/min, de maximaal in te stellen flow is afhankelijk van de configuratie van het voertuig.
De besturing wordt afgebouwd vanaf 25 km/h, vanaf 55 km/h zijn de assen star. Dit zorgt voor optimale stabiliteit.
Het systeem corrigeert zichzelf. Hierdoor gaat de trailer bijvoorbeeld niet scheeflopen bij het raken van een obstakel, zoals een stoeprand. Mechanische en hydraulische systemen hebben die mogelijkheid niet.
Als VSE Steering is uitgeschakeld doordat bijvoorbeeld het contact uit is of omdat er sprake is van een storing, zullen de wielen altijd worden geblokkeerd in de rechtuitstand. Er kan dus altijd veilig worden gereden, zelfs als er een storig in het systeem aanwezig is. Bij mechanische of hydraulische systemen kan in veel gevalllen niet meer worden gereden als er problemen optreden.